Ændringsbekendtgørelse til Implementeringsbekendtgørelsen - præciseringer af retstilstanden

Skrevet 13. januar, 2013

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i november 2012 afsluttet høringen af en ændringsbekendtgørelse til implementeringsbekendtgørelsen. 

Præciseringerne i ændringsbekendtgørelsen kodificerer Klagenævnet for Udbuds praksis samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledende udtalelse af 4. januar 2011 vedrørende Udbudsdirektivets art. 32, stk. 4, hvorefter én og samme rammeaftale kan indeholde vilkår for tildeling af kontrakter ved (i) direkte tildeling og (ii) miniudbud.

Det følger herefter, at anvendelsen af begge tildelingsformer under en rammeaftale ikke er udelukket, men at valget mellem de to tildelingsformer skal ske på grundlag af objektive kriterier, der overholder principperne om ligebehandling og gennemsigtighed.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foreslår endvidere, at forståelsen af Udbudsdirektivets art. 11, stk. om indkøbscentraler præciseres. 

Det fremgår af bestemmelse, at

"De ordregivende myndigheder, der anskaffer bygge- og anlægsarbejder, varer og/eller tjenesteydelser gennem en indkøbscentral under de i artikel 1, stk. 10 nævnte forudsætninger, anses for at have overholdt bestemmelserne i dette direktiv, forudsat at indkøbscentralen har overholdt dette."

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ændring til Implementeringsbekendtgørelsen præciserer herefter forståelsen af ovenstående således, at hvis en indkøbscentrale indgår en rammeaftale, der er behæftet med fejl og mangler, vil ordregivere, der tildeler en kontrakt under rammeaftalen, ikke kunne anses ansvarlig for sådanne fejl.

Styrelsen forventer at udstede bekendtgørelsen i løbet af februar 2013.

 

/Povl Nick Bronstein og Anders Nørgaard Jensen