Statsstøtte: Hellers Yachtværft skal tilbagebetale ca. kr. 800.000 incl. renter.

Skrevet 05. februar, 2012

Konkurrenceankenævnet har ved kendelse af 13. januar 2012 () stadfæstet en afgørelse truffet af Konkurrencerådet, som pålægger Hellers Yachtværft ved Kastrup at tilbagebetale et beløb på næsten 800.000 kr. (ca. 550.000 plus renter), idet Tårnby kommune har ydet ulovlig konkurrenceforvridende offentlig støtte til yachtværftet. Der er tale om overtrædelse af Konkurrencelovens § 11a, der – i modsætning til EU's statsstøtteregler – især handler tager sigte på tilfælde at mere lokal rækkevidde, og som ikke har EU-dimension.

Så vidt vides er det den største sum, der hidtil er krævet tilbagebetalt af en modtager af konkurrenceforvridende offentlig støtte, der er forbudt i medfør af § 11a. Det siger sig selv, at et sådan tilbagebetaling til en modtager af støtte i form af for lavt ansat lejepris er en alvorlig sag, der efter forholdene kan risikere at bringe en mindre virksomhed til ophør. Det forhold, at virksomheden, som efter det oplyste i dette tilfælde har været i god tro, hindrer ikke tilbagebetalingspligten, der er direkte foreskrevet i konkurrenceloven.

På den baggrund er der grund til at advare kommuner og andre offentlige enheder mod at fastsætte leje eller salgspriser ved salg til virksomheder af offentlige arealer og/eller bygninger eller materialer til priser, der ikke kan antages at være udtryk for en reel markedspris.

En sag, der opstod inden for de sidste 3-4 år om salg af et areal ved Aalborg Havn, gav anledning til en klage. Kommunen blev dog frifundet, da der var betydelig tvivl om, hvorvidt salgsprisen havde været for lav og derfor havde tilgodeset en lokal storentreprenør, der havde erhvervet arealet. Havde vurderingsgrundlaget været mere sikkert, kunne en for lavt fastsat salgspris have medført tilbagebetaling af et større millionbeløb. Senest har der også været rejst spørgsmål om, hvorvidt offentlig støtte til en havn i Thyborøn udgør en overtrædelse af forbuddet mod statsstøtte.

Fra EU-praksis kan nævnes et salg af et jordareal i Skotland til bilproducenten Toyota, der udgjorde en overtrædelse af EU's statsstøtteregler, idet den pågældende støtte var af en sådan dimension, at den kunne påvirke konkurrencen på EU-plan. Toyota blev pålagt at tilbagebetale et millionbeløb.

Sager om offentlig konkurrenceforvridende støtte er hverken gode for kommuner eller erhvervsdrivende. De kan skabe juridisk usikkerhed og give anledning til såvel forsinkelser som unødige udgifter såvel for det offentlige som for modtagere af støtte.

Tårnby-sagen er et eksempel på væsentlig konkurrenceforvridning, der medfører en urimelig begunstigelse af en virksomhed frem for dens konkurrenter, og ikke mindst den betydelige tilbagebetaling af støtte vil (og bør) øge opmærksomheden på at komme til at overtræde konkurrencelovens regler om konkurrenceforvridende offentlig støtte eller EU 's statsstøtteregler.

Der er i løbet af de mere end 10 år, hvor konkurrenceloven har indeholdt en særlig regel om konkurrenceforvridende offentlig støtte, blevet afsagt en hel del kendelser, hvor offentlige enheder har gjort sig skyldige i at overtræde støtteforbuddet i § 11a. Det kan endog ske i form af støtte ved hjælp af relativt små beløb f.eks. i form af en særligt gunstig leje ved udlejning af stadepladser eller støtte tilvandrerhjem eller campingpladser.

Der er indtil videre kun få tilfælde, hvor der som i Tårnby-sagen er krævet tilbagebetaling af den pågældende støtte. I en del sager har konkurrencemyndighederne blot anmodet om, at en kommune eller anden offentlig enhed tager skridt til at undgå fremtidige overtrædelser. Formentlig fordi der har været tale om ret nye lovregler, som ikke var særligt kendt endnu. Men det må antages at ændre sig. Tårnby-sagen er et eksempel derpå. Det vil blive sværere og sværere at være i god tro og kunne håbe på forståelse for overtrædelse af § 11a i KL.

Der er imidlertid grund til at gøre opmærksom på, at der kan være sager, hvor en påstået støtte viser sig at være lovlig som følge af offentlig regulering, hvilket også har givet sig udslag i nogle af de klagesager, der har været forelagt Konkurrencemyndighederne. For offentlige myndigheder m.v. kan det være en god idé at konsultere Konkurrencestyrelsens hjemmeside, der indeholder en fortegnelse over og en redegørelse for en række sager om støtte i strid med § 11a i KL.

Også forkert fastsættelse af interne afregningspriser i sager om såkaldt frit valg f.eks. på hjemmeplejeområdet kan indebære overtrædelse af Konkurrenceloven, se lovens § 11b.

 

/Peter L. Vesterdorf