Forslag til ændring af Tilbudslovens afsnit 2 - ophævelse af annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser

Skrevet 17. september, 2012

Der blev den 22. juni 2012 fremsat et ændringsforslag til Tilbudsloven (LBK nr. 1410 af 07/12/2007).

Lovforslaget er en del af regeringens initiativer til forenkling på Erhvervs- og Vækstministeriets område og indgår desuden som led i udmøntning af Aftale af 10. juni 2012 om kommunernes økonomi for 2013.

Lovforslaget medfører blandt andet, at Bilag II B-tjenesteydelser undtages annonceringspligten i medfør af Tilbudslovens Afsnit 2.

Formålet med ændringen er at mindske ordregivers administrative byrde ved anskaffelse af de ”bløde” tjenesteydelser, der er opregnet i Udbudsdirektivets Bilag II B. Som eksempler på sådanne B-ydelser kan nævnes juridiske tjenesteydelser, sundheds- og socialvæsen samt undervisning og erhvervsuddannelse.

Ordregiver har i medfør af gældende regler pligt til at offentliggøre en annonce i pressen eller i et elektronisk medie, eksempelvis på myndighedens hjemmeside eller det nu obligatoriske www.udbud.dk, forud for indhentning af tilbud på varer og tjenesteydelser hvis værdi overstiger DKK 500.000.

Vedtages ændringsforslaget, vil ordregivere imidlertid ikke længere være forpligtet til forudgående at annoncere anskaffelser af Bilag II B-tjenesteydelser, hvis værdi overstiger DKK 500.000.

Man kan dog spørge, om ordregiver i enhver sammenhæng helt kan undlade at annoncere anskaffelse af Bilag II B-tjenesteydelser?

Svaret på dette spørgsmål er imidlertid ”nej”.

Ordregiver skal nemlig i almindelighed overholde principperne om ligebehandling og gennemsigtighed, også ved udbud af Bilag II B-tjenesteydelseskontrakter, hvis disse har en klar grænseoverskridende interesse, jf. nærmere nedenfor.

EU-Domstolens har således i sin praksis konstateret en forpligtelse for ordregivende myndigheder til at offentliggøre sin hensigt om at indgå en kontrakt.

Det følger endvidere af EU-Domstolens dom i sag C-324/9 ”Telaustria-sagen”, at den ordregivende myndighed skal sikre ” […] en passende grad af offentlighed til fordel for enhver tilbudsgiver […]” 

Det følger dog af dommen i de forenede sager C-147/06 og C-148/06 (SECAP SpA og Santorso Soc. coop. arl mod Comune di Torino), at

”Det tilkommer i princippet den pågældende ordregivende myndighed, før den fastsætter betingelserne i udbudsbekendtgørelsen, at vurdere, om en kontrakt, hvis værdi er lavere end den beløbsgrænse, som er fastsat i fællesskabsreglerne, har en grænseoverskridende interesse, hvilken vurdering dog kan gøres til genstand for en domstolsprøvelse. [Min fremhævning]”.

Med betingelsen ”grænseoverskridende interesse” lægges der vægt på

 

(a) kontrakttildelingens geografiske placering samt

(b) i hvilket omfang, kontraktens genstand må antages at have interesse for potentielle udenlandske bydende.

 

Betingelsen under (a) vil kunne være opfyldt, hvor den påtænkte anskaffelse skal præsteres i nærheden af Danmarks ” naboer”, herunder i København (nær Sverige) eller Sønderjylland (nær Tyskland).

Modsat vil betingelsen (b) givetvis ikke være opfyldt, hvor ordregiver eksempelvis påtænker at anskaffe tjenesteydelser vedrørende meget nationalspecifikke forhold, som en udenlandsk tilbudsgiver antageligvis ikke vil være i stand til at præstere (eller interesseret i at byde på).

Ændringsforslaget, der forventes at træde i kraft den 1. januar 2013, undtager således ordregiver for den konkretiserede annonceringsforpligtelse i Tilbudslovens nuværende § 15c.

Denne må dog i et vist omfang blot anses for en udmøntning af traktatmæssige forpligtelser og EU-domstolens praksis.

Ordregivere bør derfor foretage en konkret vurdering af annonceringspligten forud for anskaffelse af en Bilag II B-tjenesteydelseskontrakt med henblik på overholdelse af udbudsreglerne.

Der kan endvidere være gode grunde til forudgående at offentliggøre en påtænkt anskaffelse, uanset at ordregiver ikke er forpligtet hertil; den større eksponering vil bl.a. kunne betyde, at konkurrencen om en given kontrakt skærpes, hvorefter ordregiver potentielt vil opnå en både bedre og billigere ydelse.

 

/Povl Nick Bronstein & Anders Nørgaard Jensen